Yeah, I'm a superstar - Reisverslag uit Peking, China van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu Yeah, I'm a superstar - Reisverslag uit Peking, China van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu

Yeah, I'm a superstar

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

11 Maart 2008 | China, Peking

Ik word heen en weer geslingerd tussen typische I hate China moments, en I love China moments. De riksja driver is (weer eens) verdwaald... I hate China. Het goedkope gerecht is opeens uitverkocht... I hate China. Vijf buschauffeurs die me Chinees proberen te leren... I love China. Liedjes zingen met de taxichauffeur... I love China. Wegrennen bij een taxi omdat de chauffeur teveel geld wil... I hate China. Massages bij de kapper... I love China. Gratis drank in clubs... I love China. Met iedere zot op de foto... I love China.

Op school ben ik een soort superheld. De halve school roept mijn naam als ik langsloop. Nou ja, ze noemen me meestal Bowling want Paulien is toch echt te lastig. Ik vind kinderen nog steeds een beetje vies. Vooral als 40 kinderen proberen om mijn wimpers aan te raken, en ik weet dat ze hun handen niet wassen na het plassen. Maar ze zien er schattig uit en dan scheelt een stuk. Ik probeer ze trouwens westerse tafelmanieren te leren. Niet smakken, niet met je elleboog op tafel, met je mond dicht eten. Het werkt nog niet echt...

Doordeweeks ben in in San Xiang, een dorpje onder de rook van Zhongshan. Hier staat de grootste schoenenfabriek van China, jippie! Maar gelukkig heb ik ook bergen in mijn achtertuin. Als ik naar de stad wil, neem ik de 10 cent bus. Kleine bus waar teveel mensen in willen. Of ik neem de motor, overal op straat staan motors, je springt achterop en het is je taxi. Laatst deed ik een motorrace. Ik achterop, een friend achterop bij een andere motor. En maar naar de chauffeur roepen ‘go go go step on it!’. Er passen trouwens makkelijk 3 mensen op een motor. In het weekend ga ik naar Foshan, Zhongshan, Guangzhou en Macau en Hong Kong staan nog op mijn to do list. Daar is het gewoon chillen en van alle etablishementen genieten. Ondertussen heb ik aardig wat gesprekken met Chinezen, erg boeiend. Vooral als ze echt hun opinie over onder meer de Olympische Spelen geven.

China blijft een beetje een apart land. Ik was laatst in een koffiebar in Foshan. Daar hadden ze een koffiezetapparaat. De dame acher de balie deed water in het apparaat (geen koffie), zette het apparaat aan en wachtte totdat het warme water in de koffiepot stroomde. Daarop pakte ze het water, deed het in een blender, oploskoffie erbij.... bsssssssssssst KOFFIE! Ik heb bijna koffie en koffiefilters voor haar gekocht.

Behalve het lesgeven heb ik ook observatielessen. Betekent dat ik achter in de klas van een Chinese docent zit die engelse les geeft. Ik geef dan achteraf feedback. Deze lessen zijn hilarisch. Vooral omdat de woorden soms een wat andere betekenis krijgen: ‘Today’s word is excited. Igottakitten... exited (steek je vingers in de vorm van een ‘v’ in de lucht) Icleanthehouse... excited!! Mijn lessen zijn veel verantwoorder. Alle kinderen kennen nu de hokey cokey, what’s that coming over the hills is it a monster en head-shoulders-knees and toes. Volgende week ga ik ze Nelly the elephant leren! Ik moet ook iedere week drie minuten door de intercom praten of zingen. Alle foreign teachers moeten dat doen. We hebben de traditie om onze toespraak te beginnen met HELLOOOO CHINA.... en af te sluiten met THANK YOU CHINA!!

Thank you Holland, dit was het weer!


PS 1: Ik heb inmiddels facebook want hyves werkt niet in dit land.

PS 2: Het toneelstuk is een Saint Nicolas stuk geworden. Benieuwd hoe een gele sint eruit ziet.

  • 11 Maart 2008 - 07:56

    Willem Vd Sar:

    Fantastisch! echt heerlijk, wat een verhalen. Ik ga direct mijn haren kammen(ik zit aan mn ontbijt),koffers pakken en ik kom er weer aan. ow ik mis China.. Heel, heel veel plezier meid, geniet van alles daar!! kus

  • 11 Maart 2008 - 08:06

    Jantine:

    Hoi Paulien! Wat een hilarische verhalen! erg leuk om te lezen. wat leuk dat je lesgeeft aan kindertjes daar! ik ga nu even je foto's bekijken. ik kijk uit naar je volgende bericht, veel plezier in de tussentijd! liefs Jantine

  • 11 Maart 2008 - 09:06

    Haaaaaaaaaaaaaaaaaaa:

    Hey Pien
    Net de computer aan koffie loopt. Samen met de computer moet ik nog even opstarten. En ja hoor zie ik weer een van de fantastische mailtjes van ver. Hier naar buiten kijkend regen, grijsse massa, wind. Rechts van mij stapels aantekeningen wat ooit nog verslagen moeten worden. Ja ik zal het even samenvatten. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaloerssssssss

    Maar geniet er van.
    Leuk foto's (alleen niet scherp)

    Groetjes

    Haaaaaaaaaaaaaaaaaaarrro

  • 11 Maart 2008 - 16:52

    Marleen Stuijfzand:

    he paulien,eindelijk eens op je site gekeken.Volgens mij heb je in elk geval een enerverende tijd in China.Wens je nog heel veel succes en vooral plezier toe.Groetjes van ons allemaal

  • 11 Maart 2008 - 21:47

    Sanne:

    hee paulien.
    volgens mij zit je in die ene fase de 2e als ik dit mij goed kan heugen.

    wel ontzettend gaaf die verhalen. allen tja.. de foto's zij wel een beetje onduidelijk. veel plezier nog.

    xx

  • 11 Maart 2008 - 22:46

    Marcel:

    Ik vind de foto met de zwerver de coolste foto EVER :D!!

    Dikke kus,
    Marcel

  • 12 Maart 2008 - 09:56

    René Van Den Abeelen:

    Je maakt bijzondere dingen mee! Leuk. Geniet er van & succes!

  • 12 Maart 2008 - 11:11

    A'rie:

    Hoi Bowling (haha)echt super hoor al die verhalen van je. En de foto's ook echt gewelding. Ik wens je nog heel veel plezier daar.
    Groetjes
    A'rie

  • 12 Maart 2008 - 14:22

    Annemarie:

    Beste Bowling, dat we daar nou zelf nooit op zijn gekomen! Bundel je verhalen, er is vast publiek voor, ik geniet er in ieder geval erg van. Als je die kindertjes nou eerst eens handjes leert wassen voor je ze leert cool face te doen (al die bepotelde gelaatjes...).
    Komt Saint Nicolas dan als een vreemdeling zeker...?

    Dikke kus!
    je tante

  • 20 Maart 2008 - 01:41

    Simson:

    haaalllooo,

    Ziet er allemaal wel weer leuk uit hoor, laat even weten hoe lang je blijft, wij komen de 24e in Hong Kong en blijven dan de 25e. Kunnen we elkaar misschien even ontmoeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 8385

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: