Cocktails met een parapluutje - Reisverslag uit Peking, China van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu Cocktails met een parapluutje - Reisverslag uit Peking, China van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu

Cocktails met een parapluutje

Door: Laupien

Blijf op de hoogte en volg

07 Mei 2008 | China, Peking

Sanxiang ligt aan zee, maar alles is zo vervuild dat een tripje naar het strand nagenoeg nutteloos is. Gelukkig zijn er bij Zhuhai (ligt om de hoek) allemaal eilandjes waar je erg prima van de zee kunt genieten. Dus, twee leraressen namen Trond (andere foreign teacher) en mij mee naar het strand. Minor detail, zij wisten ook niet precies waar het strand was... Om een uurtje of 12 pakten we de bus. Drie bussen door het platteland en een motorbike-taxi over zandweggetjes later stonden we zo rond 5 uur bij een ferry. Hm… wel een beetje laat maar we kunnen ook gewoon op een eiland slapen. We namen een kleine, snelle boot een eiland. Dat is uitgestorven op een paar werklui na. Het strand is schitterend. Er zijn bergen, bos en grappige gekleurde mini-huisjes op het strand. Wij sliepen in die huisjes. Word je wakker, stap je zo het strand op. Af en toe wat stukjes zwart, vervuild zand maar als je daar niet op let is alles prachtig. Op het strand lagen gigantische kwallen van wel 50 centimeter doorsnee. Ik wist niet eens dat ze zo groot konden worden. De volgende dag regende het, en was het tijd om terug te gaan.

Het schoolleven gaat ondertussen gewoon door. Naast het dagelijkse lesgeven met de meest uiteenlopende spelletjes en liedjes ben ik druk met het tutoren van docenten. Zo was ik de jury in en Engelse verhalen wedstrijd. Erg leuk om te doen, het niveau van de docenten varieert van best goed tot onverstaanbaar. Inmiddels is het tijd voor mijn second minute of fame. Een nieuw reclamespotje. Deze keer een promotiefilmpje voor de stad. Met twee anderen moest ik op het terras zitten. We kregen een heleboel biertjes waarmee we proostten. Er liepen modellen langs te tafel om alles wat mooier te maken. Kijk, dit zijn de betere commercials. Ik ben toevallig erg goed in proosten en op het terras zitten.

Ik heb twee keer de provinciehoofdstad bezocht. De eerste keer waaide en regende het nogal want er was een tropische typhoon. De tweede keer in Guangzhou was het zonnig. Er is een straat vol katten, honden, vissen die je kunt kopen; mensen die wokken op straat; parken; veel winkels en het beroemde adoptie eiland. Daar barst het van de dikke westerlingen die net een schattig Chinees meisje hebben gekocht.

Hoera, meivakantie dus op naar het tropische paradijs Hainan! 15 uur hardsleeper en hardseater later was ik volledig gebroken. Hainan is echt een eiland uit de folders. Buffels, kokosnoten, cocktails met een parapluutje en witte stranden. Alles is in het Russisch en dat is toch wel een beetje gek. Het eiland heeft een contract met een Russische vliegmaatschappij, dus dat is lekker goedkoop vligen voor de Olga's en Viktor's. De meeste Chinese en Russische toeristen liepen in hawaii-pakjes. Om zo goed mogelijk te integreren heb ik direct een hawaii-pakje met bijpassende hoed aangeschaft. Nu staren niet alleen de Chinezen, maar ook alle westerlingen me na. Schaamteloze foto's volgen snel.

Van de drie dagen heb ik het grootste gedeelte op het stand gelegen. Ik ben ook naar het apeneiland geweest. Een tikje dierenmishandeling was het wel, maar ik vond het stiekem ook wel leuk om apen op een fietsje te zien. Daarna vers seafood eten op een drijvend vissersdorp. Overal kleine vissersbootjes en drijvende huizen. Grote bassins met schildpadden, vissen, kokkels en meer. De hostelbaas liet ons een afgelegen, superstil strand zien...fan-tas-tisch. Helaas moest ik een dag langer in het tropische paradijs blijven omdat de olympische fakkel langskwam. Daardoor waren alle vliegtuigen vol en kon ik niet terug, oh wat jammer. Heel even over gedacht om naar de fakkel te zwaaien maar die olympische onzin heeft me al zoveel last bezorgd dat ik dacht... steek die vlam maar ergens in, ik ga naar het strand.

De terugreis was nog even spannend. De toegang tot het vliegtuig werd mij bijna geweigerd. De beveiliging vond een tampon in mijn broekzak. Na nader inspectie bleek de raket ongevaarlijk, en kon ik doorlopen.

Rood als een kreeft en verkouden van de airco weer teruggekeerd naar altijd prachtige Sanxiang.

  • 07 Mei 2008 - 11:25

    Haaaaarrrro:

    Haha die racket. Ik dacht altijd al dat je in de wapensmokkel zat.
    Ik kom ook net van zo'n prachtig eiland. Ik denk dat het nog minder mensen waren dan bij jou. Alleen maar een man met een verrekijker die af en toe in een vogelboekje kijkt en dan ziet hoe blij hij moet zijn.
    Groeten Haaaaaaaaaaaaaaaaaaarro

  • 07 Mei 2008 - 11:26

    Willy Janssen:

    Beste Paulien,

    Geweldig wat je allemaal weer mee maakt. Lijkt mij erg leuk om een tijdje zo te leven en te werken Erg leuk weer wat van je gehoord te hebben. Blijf je nog lang weg?

    Groet,
    Willy

  • 08 Mei 2008 - 07:19

    Linda En Mark:

    Hoi Paulien,

    ik lees dit stiekem op mn werk...jaloers! ik vind het onwijs wat je allemaal beleefd, super.

    Ik mocht met Harro mee naar dat eiland waar hij over schrijft...ons rood is inmiddels bruin!

    Vraag je volgende keer ook eens of iemand een foto van jou maakt voor je website?!

    En heb je ook een adres daar?? Tot wanneer loopt je dienstverband eigenlijk?

    Geniet er van en hou ons op de hoogte!

    Groeten Linda (en Mark)

  • 08 Mei 2008 - 09:25

    Annemarie:

    ha meis, heerlijk om die verhalen te lezen van jou. wat een belevenissen zeg. je hebt vast geen spijt dat je dit gedaan hebt. geniet nog maar.
    groetjes

  • 08 Mei 2008 - 12:31

    Sanne:

    plieeeen!

    Witte stranden blauwe zee en een coktail dat is tog een perfect moment. gave verhalen weer. zou graag de foto van jou in je mooie hawaipak zien. ik wacht er op. haha

    veel plezier en wees streng tegen dat tuig.

    xx

  • 08 Mei 2008 - 20:54

    Haaaaaaaaaaaaanzel:

    Hoi Schoonheid,

    Weer veel leuke dingen gedaan, goed zo meid.
    Ik ben afgelopen oktober op hainan geweest, is toch wel wat anders dan het "echte" china.

    In Nederland weer lekker aangeschoten geworden op de geijkte dagen, zoals koninginnenacht, koninginnedag.

    groeten vanuit een zonnig bijna tropisch HOLANDA!

  • 05 Juni 2008 - 15:03

    Mark Hoksberg:

    Jo Paulien,

    [] !

    Wanneer schrijf je weer een update? Lijkt me stug dat je niks meemaakt in China.

    Mark

  • 05 Juni 2008 - 15:06

    Mark Nogmaals:

    'shngrì kuàilè' moest er tussen [haakjes] staan, maar dat pakt waarbenjij.niet

  • 05 Juni 2008 - 16:01

    Simon:

    He pien,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Dat je maar een grote meid mag worden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 8359

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: