Hostels, goedkoop bier en een henia: backpack life - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu Hostels, goedkoop bier en een henia: backpack life - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu

Hostels, goedkoop bier en een henia: backpack life

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg

16 Juli 2008 | Vietnam, Hanoi

Binnen 24 uur ben ik van juf (twee keer in de week kapper, een keer per week manicure & pedicure) getransformeerd in een groezelige backpack girl.

Dit is mijn tour tot nog toe: Met het vliegtuig ben ik vanaf Shanghai naar Nanning gevlogen. Daarna de bus gepakt naar Hanoi. De grensovergang was een bergpas ergens in de middle of nowhere. Er was een klein obstakel bij de grens. Op een formulier had ik ingevuld dat ik een "teacher" was... foute boel! Dat betekent dat ik in contact ben geweest met kinderen en dus een medisch onderzoek nodig had voor ik Vietnam binnen mag gaan. Ik was zo perplext dat ik de doanier alleen maar ontsteld aan stond te staren. Mopperend gebaarde hij toen dat ik de grens gewoon zo mocht oversteken.

In Hanoi (en heel Vietnam) zijn er meer scooters dan mensen. Een scooter biedt ruimte aan 2-4 mensen van iedere leeftijd en rijden op de weg, naast de weg, tussen de wegen, tegen het verkeer in, met het verkeer mee, door rood of groen licht, en op de stoep. Wel een ontzettende cultuurshok in Vietnam. Er is een hele witte backpack kolonie. Dat is wel wennen na 5 maanden Sanxiang. Veel gave mensen ontmoet en lekker in de stad gehangen. Natuurlijk ook in het water poppen theater geweest, ik zal proberen een filmpje op te loaden.

Na Hanoi ben ik in een boot naar Holong bay gegaan. Lekker slapen op het schip, zwemmen in de oceaan en ananassen kopen van vrouwtjes in bootjes. Het leukste was in een kano naar een eiland roeien met wilde apen.

Het klaplopen is nog niet ten einde. Na een tocht door het platteland in Hue heb ik drie dagen op het strand liggen braden in Hoi an. Hoi an heeft de meeste kledingmakers van het land, dus ik heb ook een aantal op maat gemaakte kledingstukken gekocht. Die zijn erg goed gelukt, als je van de stijl houdt. Behalve dat, heb ik ontelbaar veel loempia's gegeten, jammm!

Inmiddels ben ik na 24 uur sleeper bus in Saigon aangekomen. De sleeper bus heeft bedjes die net iets korter zijn dan ik. De bedden zijn prima te doen, dankzij een turbo slaapmiddel van mijn vriendin Ali (met wie ik reis). Dankzij mijn chemische slaapcoma heb ik mijn telefoon in de bus laten liggen en het was een gedoe om die te blokkeren (bedankt Volkert en Tom!) Saigon city is een beetje louche. Het is gaaf om buiten de stad de tunnels uit de oorlog te zien. Tot mijn verbazing leren de amerikanen op school dat "niemand de oorlog heeft gewonnen"... Enfin,
Cambodia en Laos zijn de volgende landen die ik ga bezoeken, ik ben benieuwd.


PS. Filmpje komt morgen!!

  • 16 Juli 2008 - 08:34

    Haaaaaaaarrro:

    Goedbezig mevrouwtje

    Hier is het ook vakantie. De zeeverkenners zijn aan het backpakken in Friesland met een boot op hun rug. En de scheepsjongens gaan volgende week naar Huizen.
    Je fietsje maakt het ook goed. Wel wat onderdelen vervangen maar hij fietst prima.
    Mooi foto's geniet er van. Klaplopen is het leukste wat er is.

    Haaaaaaaaaaaaarrrooo

  • 16 Juli 2008 - 10:33

    Mark En Linda:

    Nu je in Saigon bent kun je ook mooi naar het "Museum of American War crimes". Je hebt acúút je buik vol van de Vietnamese regering en hun slappe propaganda. Maar evengoed van wat de Amerikanen hebben aangericht hoor. Helaas is er geen ruimte voor enige nuance in zo'n museum (zie de naam van het museum). Toch een aanrader! En Linda en ik kunnen je aanraden om via Chau Doc met de boot over de Mekong naar Cambodja te gaan. Was vele malen relaxter dan we hadden verwacht. We stonden dag en nacht schrap voor oplichters, corrupte grenswachters e.d. maar er gebeurde nix. Alleen maar lachende en aardige mensen.

    Nog veel plezier! Kanbei met de bia hoi!

    Mark

  • 16 Juli 2008 - 10:54

    Oelvis:

    Hey Majesteit.

    Goed bezig ben je hoor. Hopelijk ga je nog meer mooie dingen meemaken.

    Doe voorzichtig en veel geluk!

    Jeroen Bolding

  • 16 Juli 2008 - 12:37

    Jouke:

    Hee reiziger,

    Dikke beter allemaal, ziet er fantastisch en spennend uit.

    Ga je goed!

    groetjes Jouke

  • 16 Juli 2008 - 20:01

    Emile:

    Ik ben natuurlijk de meest objectieve lezer van je fantastische verhalen. Ga ze bij thuiskomst vooral bundelen en uitgeven. Met foto's natuurlijk.

  • 17 Juli 2008 - 08:19

    Linda En Mark:

    Mooi Mooi Mooi!

    Leuk om al die plekjes weer voorbij te zien komen. Helemaal omdat ik op kantoor baal dat de zomer aan mijn neus voorbij gaat (en aan de rest van NL want t is snert weer)

    Wat Mark al zei voor je het land verlaat wel het bier hoi proberen.

    Groeten!

    Linda

  • 18 Juli 2008 - 13:41

    Broeder Tim:

    He zus,

    ziet er goed uit,klinkt goed! naar ik aanneem gaat het dus Top. hier is het blijkbaar vakantie maar het is koud regenachtig en winderig, kortom geniet van je mooie azie trip. pas wel op geen tunnelvisie te krijgen!

    Groet
    Tim

  • 18 Juli 2008 - 17:00

    Sanne:

    paaaaaaaaaaaaaulieeeeeeen. woooooow wat gaaf. als die rare mensen daar ook;)

    veel plezieer nog.

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 8361

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: