Sleuren en gillen! - Reisverslag uit Beijing, China van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu Sleuren en gillen! - Reisverslag uit Beijing, China van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu

Sleuren en gillen!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

20 Januari 2008 | China, Beijing

Het grote avontuur is begonnen. Dit is mijn eerst impressie van het gele mensen land.

Mensen gewoon wegsleuren als je ze zat bent en verkeerslichten negeren. Dat zijn de twee dingen die ik hier geleerd heb. Een weg oversteken is zelfmoord auto's, voetgangers, fietsers, alles gaat chaotisch door elkaar. Op straat gillende, ruziende mensen die aan elkaar lopen te trekken. Heel grappig om te zien.

Mijn eerste aankopen was een 0,6 l biertje. Het smaakt naar festivalbier en is lekker. Thee is ook heerlijk en het eten is goed. Smaakt naar koude afhaalchinees. Alles is hier koud. 's Morgens als ik opsta doe ik mijn jas aan, en als ik naar bed ga pas weer uit. Ik ben een westerling dus ik heb gelukkig warm water in mijn appartement. Chinezen moeten warm water kopen en gebruiken daar thermoskannen voor. Overal op straat staan felgekleurde kannen waar het water in moet. Dat is om te drinken en om te wassen. Ziet er gezellig uit, de kleuren. En het verbloemt mooi de koudwater situatie.

Chinezen zijn gezellig, ze kletsen met iedereen. Alsof alle miljard chinezen elkaar kennen! Misschien zijn ze gewoon slecht in gezichten herkennen. In ieder geval ziet het er gemoedelijk uit. Over het algemeen zijn de mensen niet klein. Ik heb een chinees gezien die was mischien wel drie meter (zonder ovedrijven) die kon ook nauwelijks lopen door zijn lengte. Verder zijn ze net zo lang als ik of langer. Ik kan nog niet op kruinen kijken.

Toch zijn er wel een aantal dingen zoals thuis. Zo heb ik nog geen enkele fietser gezien met verlichting. Als je de bus instapt is alsof je de 114 naar Zeewolde neemt. Honderden mensen die eruit ziet alsof ze 13 jaar oud zijn, die net zo lang duwen totdat iedereen in de bus staat. Want VOL betekent helemaal niet VOL!

Komende week begint mijn les op de universiteit. Verder zijn de plannen pekingeend eten en skien. HOPPA!! Er zijn in dit programma zo'n 60 man. Ze komen uit USA, UK, Duitsland, Zwitersland, Australie, Noorwegen, Denemarken, Zweden.

  • 20 Januari 2008 - 10:54

    René Van Den Abeelen:

    Oké; je zit er nu dus echt! Leuk hoor. Wat dwaas joh, dat gedoe om warm water. Nooit iets over gehoord.
    Van dat duwen in bussen en zo zou ik helemaal gek worden, denk ik.
    Nou: sterkte met wennen de komende dagen & veel plezier!
    Groeten!

  • 20 Januari 2008 - 12:14

    TImeee :

    Mooi dat je het gehaald hebt :) klint wel gaaf maak maar snel foto's!

    Groeten De Baas

  • 20 Januari 2008 - 12:51

    Harro:

    Hey Mevrouw

    De eerste cultuur shok. Maar je begint nog niet te ijlen dus dat zal wel goed gaat. Geniet van jet tripjes.

    Groet

    Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrro

  • 20 Januari 2008 - 14:09

    Mark:

    Ni hao

    Leuk he allemaal. Gezellig! Jij vermaakt je wel zo te lezen.

    Hier is het leven nog steeds hetzelfde.

    Brede rivieren gaan traag door oneindig
    laagland.
    Rijen ondenkbaar ijle populieren staan als hoge pluimen aan de einder.
    En de lucht hangt laag en de zon wordt langzaam in grijze veelkleurige
    dampen gesmoord.

    Ik zit even te denken over wat roddels... ik heb er wel wat maar die doe ik dan per email.

    Zaijian,

    Mark en Linda

  • 20 Januari 2008 - 17:02

    Ton En Annemarie:

    We hadden je gewaarschuwd, chinezen zijn NIET klein, straks in het Zuiden misschien. Geniet van het lekkere eten! Er is toch regelmatig ook zeer goed verhit eten te krijgen? Steampotten etc?
    Kus, we zijn benieuwd naar de vervolgberichten.

  • 20 Januari 2008 - 18:16

    Karen:

    Haa Plien,

    Dat klinkt tot nu toe super goed allemaal. Jij gaat je wel redden en zeer zeker een heel mooie tijd tegemoet.
    Geniet er lekker van!

    Groetjes Gert-Jan & Karen

  • 20 Januari 2008 - 23:37

    René Mulder:

    Hahaha die lengte grappig heb je er ook eens iets aan in je voordeel. Leuk om te lezen dat het je goed gaat we blijven je volgen.

  • 21 Januari 2008 - 10:20

    Koen:

    klint goed hoor. veel plezier met je trips
    en succes met studeren

  • 21 Januari 2008 - 13:46

    Sane:

    paaulieeen..

    ben je tog niet de grootse daar in dat verre china. kun je daar de mensen wel uit elkaar houden. ze hebben tenslotte allemaal spleetogen, zwart haar en een gele huid. ag jaa..
    veel plezier met al die tripjes. verwacht nu natuurlijk ook daar gave verhalen over.
    veel plezier

    Liefs, Sanne xx

  • 21 Januari 2008 - 15:03

    Niels:

    jij vermaakt je daar wel hoor ik! zolang ze daar alleen kou hebben en niet die miezer regen van hier komt het goed met het weer! wanneer gaan jullie skieen, dan kom ik even over! VEEL PLEZIER IIG!
    KUS

  • 24 Januari 2008 - 15:49

    Eva Vriend:

    Leuk om te lezen. Enne, als ze allemaal zo groot zijn als jij, dan zijn ze toch wel klein, haha. Veel plezier op lijn 114, en de rest. Klinkt goed hoor.

  • 25 Januari 2008 - 15:29

    Linda :

    Ni hao

    gaaf zeg je bent gewoon in china!!! Ik denk dat t mijn favoriet is.

    Leuk dat jullie met een grote groep zijn, dat maakt t allemaal wel zo relaxt.

    Geniet dr van en hou ons op de hoogte.
    (en als je straks op je stekkie zit hoor ik graag je adres)

    groeten Linda en Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 8386

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: