Het grote avontuur - Reisverslag uit Shanghai, China van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu Het grote avontuur - Reisverslag uit Shanghai, China van wenwenpaulien - WaarBenJij.nu

Het grote avontuur

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg

02 Juli 2008 | China, Shanghai

Het is de laatste tijd wat stil geweest op de log. Dat komt door de trage computers en mijn luie aard. Eigenlijk had ik gisteren al een stukje getyped, maar de computer ontplofte... alles weg. Een paar foto's hebben het overleefd. Die staan waarschijnlijk bij het verhaaltje van de vorige keer.

Ik ben in Shanghai, een superstad. Een mix van Westerse, Europese, moderne en traditionele architectuur. In Shanghai is niet veel te zien, maar wel veel barretjes en restaurantjes. En een fantastische French Area met boetiekjes en bistro's. Gisteravond heb ik met Ali - met wie ik samen reis - in een Black Cafe gegeten. De benendenverdieping is superhip. De bovenverdieping is aardedonker. Blinde mensen begeleiden je naar de tafel en je moet in het donker eten. Fantastisch. Iedere hap is een verassing voor je smaakpapillen. Daarna door gegaan naar een live jazzcafeetje. Miljoenen taxi's ide stad maar niet een is vrij. Na een uur zwaaien aan de kant van de weg zagen we eindelijk een taxi. Andere mensen zagen hem ook. Ali riep "ready?" en startte een sprint. De andere dame rende ook zo hard ze kon, maar zij was geen partij voor de oh zo sportieve Amerikaanse. In de taxi waren we niet goed in staat om uit te leggen waar we naartoe moesten. Ik ben opgevoed in het Kantonese gedeelte, daar spreken ze heel ander Chinees dan in Shanghai. Om de man wat op te vrolijken begonnen we in ons beste chinees wo ai ni (ik hou van je) en ni ai wo ma (hou je van mij?) werd beantwoord met een "yes, I love you".

De afgelopen periode in Sanxing (buttfuck in de volksmond) was goed. Mijn ouders zijn een weekje op visite geweest. Was fantastisch natuurlijk. Mijn verjaardag gevierd. Twee meisjes hadden een mini surpriseparty georganiseerd in een irish pub waar ik veel kom. Zingende obers, taart en cadeautjes. Ik weet niet goed wat ik allemaal moet vertellen. Ik ben af en toe midden in de nacht in karaokebars beland. Onder mijn uitgeklapte paraplu, midden in een bar, zong ik "All by myself" samen met de Deense Anders. Een keer heb ik gezien hoe twee mannen een andere man in elkaars sloegen. Het tweetal had een loden pijp waarmee ze de man op zijn hoofd sloegen totdat hij niet meer bewoog. Ik riep de politie en gebaarde dat ze moesten komen. De 150 andere kijkers dachten waarschijnlijk 'wat doet die roze dikkerd met het gele haar'. Verder heeft de afgelopen weekend alleen maar geregend en gewaaid (de nageboorte van de ramp op de filipijnen). Nonstop straaltjes water uit de lucht. Straten staan onder water. Al mijn schoenen naar de filistijnen, yuk.

Ik heb ook het meest suffe gedaan in de wereld. In pottebakstad Foshan ben ik gaan pottenbakken. Best leuk om te doen eigelijk. En ik ben op een driepersoonsfiets door Zhuhai getoert. Dat is lastiger dan het lijkt, we waren topentertainment voor alle andere mensen op de boulevard.

Inmiddels heb ik mijn diploma, hoera! Ik ben officieel Teacher English as a Foreign Language. 680 leerlingen hebben hun mondeling examen gehad (how are you? my name is jackie). Het toneelstuk is achter de rug en het ging allemaal goed. Over Sinterklaas en een bakker. Daarna heb ik mijn tas ingepakt. Laaste keer naar de voetmassage, laatste keer naar de kapper, laatste keer aangestaard worden door 50 mensen als ik iets koop, laatste keer achter op de motortaxi, laatste keer een bijna-dood-ervaring in het verkeer, laatste keer noedelsoep, laatste keer mensen die mijn roze arm aan willen raken, laatste keer mijn clepto-lesbo roommate gedag gezegd, laatste keer de kinderen geknuffeld, laatste keer naar de starbucks op het adoptie eiland in Guangzhou en toen op het vliegtuig naar Shanghai gestapt.

Morgen gaan we naar Vietnam (of overmorgen). De hostelmensen zijn onwijs hard aan het werk om de reis ernaartoe zo goed mogelijk te plannen. Ik heb ze de citroentaart cadeau gedaan die ik van een chinese ober in een broodjeszaak had gekregen.

Bedankt voor alle mails, dat is altijd leuk om te lezen. Ik ben ongeveer weer terug in september dus zet de boerenkool met worst maar vast klaar. Dikke kussen voor iedereen!

  • 02 Juli 2008 - 13:15

    Timeee:

    Hopa ik ben de eerste

    Leuke tijd weer gehad als ik dat zo lees!!! Nu wild backpacken? Ben benieuwd wat voor avondturen je nu weer gaat beleven!

    Groeten Timeeee

  • 02 Juli 2008 - 13:19

    Willem Vd Sar:

    Vet vet supervet!!! gaaf kicke en onwijs cool! veel plezier daar nog!

  • 02 Juli 2008 - 14:00

    Willy Janssen:

    Gefeliciteert met het behalen van je diploma.
    Leuk weer van je te horen. Het is een ervaring om nooit te vergeten. Mis je Nederland niet? Nog veel plezier verder. Vietnam is heel mooi ben net terug van een rondreis van 3 weken.

    Groet,
    Willy

  • 02 Juli 2008 - 15:02

    Jantine:

    Hey Paulien! Leuk om je verhalen te lezen, maak er meer! Veel plezier ook in Vietnam, goede reis! Grr Jantine

  • 03 Juli 2008 - 07:56

    Linda En Mark:

    hoi hoi!
    leuk om weer van je te horen! Gefeliciteerd ook met je diploma.
    Dat toneelstuk had me echt fantastisch geleken!

    en euh... in september eten we nog geen boerenkool hoor!

    Vietnam is ook geweldig! Ze zijn daar -in mijn herinnering- heel knuffelig/aanrakerig. Ben benieuwd of jou dat ook opvalt.

    geniet van de reis! tot kijk!

    groeten linda en mark

  • 03 Juli 2008 - 14:16

    Mark Van Mark En Lin:

    Ik wil ook nog even. Veel plezier met de bia hoi. Vietnam is heel leuk.

  • 03 Juli 2008 - 14:54

    Haaaaaaaaaaaaaarrro:

    Goed bezig meisje.
    September boerenkool lijkt mij goed. Wel vroeg. Patatjemet mag vast ook wel met een frikandel speciaal. Vanlekkere koeien ogen en varkensdarmen.
    Is een keer wat exotische dan dat standaard eten in China.

    Veel plezier met reizen en niet te veel mooie dingen zien anders hou je niks meer over voor als je groot bent.

    Haaaaaaaaaaaaaaaaarrrro

  • 04 Juli 2008 - 10:51

    Caroline Williamson :

    Geweldig Paulien, zo'n Chineesje met de mijter van Sinterklaas op zijn hoofd! Het is vast een geweldig toneelstuk geworden. Rick en ik vonden Shanghai ook een fijne stad om in te vertoeven. Hebben ze nog steeds zo'n lasershow langs de boulevard 's avonds?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 8339

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: